The Factors in desertion of professional practice of students of Professional Technical Licenses in Chile: The case of three high schools in the Metropolitan region and Araucanía.

El caso de tres liceos de la región Metropolitana y La Araucanía.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53645/revpropulsion.v3i1.46

Keywords:

Vocational Technical High School, Desertion, Professional Practice, Higher education

Abstract

The desertion of professional practice in students of Establishments of Vocational Technical High School (EMTP) is increasing in Chile, this being harmful to the country, since human capital is lost to carry out practical work in companies.

The objective of the study on which this article is based is to "Analyze the factors that affect the drop-out of professional practice of students of professional technical secondary education in Chile", this in order to know them and thus seek an action that can contribute to reverse them.

To achieve the aforementioned objective, questionnaires, interviews and focus groups were used, conducted in three educational establishments with the EMTP system, located two in the Metropolitan region and one in the Araucanía region. The factors that were found were internal and external to students, which were mainly related to family, vulnerability, as well as a strong interest in pursuing higher education.

For the aforementioned, it is suggested that the problems mentioned in EMTP educational institutions be addressed responsibly, so that the degree rate increases or exceeds that of 60%, which is the current figure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astone, N., y McLanahan, S. (1991). Family structure, parental practices and high school completion. American Sociological Review, 56(3), 309–320.

Bitar, S. (2015). Tendencias mundiales y el futuro de la educación superior en Chile. Aportes para la agenda post-2015 dictada por Sergio Bitar, 1-26.

Burrone, M., Bueno, S., Costa Jr, M., Enders, J., Fernández, R., y Vasters, G. (2010). Análisis de la frecuencia de experimentación y consumo de drogas de alumnos de escuelas de nivel medio. Revista Latinoamericana de Enfermagem, 18(SPE), 648-654.

Hein, A., (2004) Estudio exploratorio descriptivo de caracterización de factores de riesgo asociados al abandono escolar y sus encadenamientos, en jóvenes de escasos recursos de 12 a 20 años, pertenecientes a tres centros urbanos. Memoria para optar al título de Psicólogo. Universidad de Chile, Facultad de Ciencias Sociales, Escuela de Psicología.

Latorre, C (2016). Los factores que inciden en la finalización de la práctica profesional en estudiantes de Enseñanza Media Técnico Profesional con Formación Dual: El caso de un Liceo de la comuna de La Cisterna en Santiago de Chile. (Tesis de Máster) Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona. España.

López, G. B. (2019). Generación NINI: Jóvenes que ni estudian, ni trabajan. Paideia XXI, 9(1), 77-103.

Martínez, R., (2018). Diseño de un modelo integrado de calidad que promueva la mejora continua y facilite el cumplimiento de los criterios normativos CNA-Chile en Institutos Profesionales y Centros de Formación Técnica (Tesis Doctoral), Universidad de la Frontera, Temuco, Chile.

Osorio, I., y Hernández, M. (2011). Prevalencia de deserción escolar en embarazadas adolescentes de instituciones educativas oficiales del Valle del Cauca, Colombia, 2006. Colombia médica, 42(3), 303-308.

Román, M. (2013), Factores asociados al abandono y la deserción Escolar en américa latina: una mirada en Conjunto, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11 (2), 33-59.

Ramos, M. (2018), Desafíos Educativa y Laboral en Chile.

Sepúlveda, L., Ugalde, P. y Campos, F. (2011). La enseñanza media técnico profesional en Chile: orientaciones actuales desde la perspectiva de sus actores. Centro de Estudios MINEDUC. Evidencias para políticas públicas en Educación: Selección de Investigaciones Tercer Concurso FONIDE. Tomo I (pp. 15-52).

Sevilla, M., Farías, M., y Weintraub, M. (2014). Articulación de la educación técnico profesional: una contribución para su comprensión y consideración desde la política pública. Calidad en la Educación, (41), 83-117.

Sevilla, M., Sepúlveda, L., y Valdebenito, M. (2019). Producción de diferencias de género en la educación media técnico profesional. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 56(1), 1-17.

UNESCO, 2017 Reducing global poverty through universal primary and secondary education Policy Paper 32 / Fact Sheet 44.

Yin, R. (1984/1989). Case Study Research: Design and Methods, Applied social research Methods Series, Newbury Park CA, Sage

Published

2021-06-07

How to Cite

Latorre, C., & Ion, G. . (2021). The Factors in desertion of professional practice of students of Professional Technical Licenses in Chile: The case of three high schools in the Metropolitan region and Araucanía.: El caso de tres liceos de la región Metropolitana y La Araucanía. Interdisciplina En Ciencias Sociales Y Humanidades, 3(1), 80–89. https://doi.org/10.53645/revpropulsion.v3i1.46