This is an outdated version published on 2020-06-11. Read the most recent version.

Creativity of action as a possibility of transformation in the pedagogical task

Authors

  • Carmen Carmen Burgos Universidad de Atacama

DOI:

https://doi.org/10.53645/revprop.v1i1.85

Keywords:

emancipation, creative action, work, pedagogical, equity, social justice

Abstract

To think about the emancipation of the teacher in the school from the current of critical thinking, we present the idea of creative action as a possible rethinking of the teaching exercise. To account for this, we address the subject in three moments: Creative action and emancipation as an object of central analysis; second, this positioning is addressed to understand the inequality in the educational system and the latent ideas that appear in the  teacher’s  belief are characterized from there From the intersection with the ideas and theories of bibliographic analysis, and, from the interpreted discourses, the premises on equity ascribed to critical theory are enunciated  Maintaining that an educational theory based oncreative action and applied to the acts of formation, generates transformations in school culture; specifically in the curricular subjects, in the organization of learning and in the institutional environment, assuming that such a change should have projection in a social-system that tends to better stages of development and social justice

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Teodoro. (1998). Educación para la Emancipación. Morata.S.L.

Apple, Michel, W. (1986). Ideología y currículo. Madrid.: Akal,S.A.

Giroux, Henry, A (1997), Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós-mec.

CEPAL/UNESCO. (1992), Conocimiento y educación, ejes de la transformación productiva con equidad. Informe Final, 4.

Cristiano, Javier, L (2012). La Creatividad como aspecto de un replanteamiento de la teoría sociológica de la acción. Cuadernos de filosofía latinoamericana. 33 (106) pp.53-62. en: Philpapers.org/rec/CRILCC. (Consulta: 24 de abril 2013)

Echeita, Gerardo, S. (2013). Inclusión y exclusión educativa. De nuevo " voz y quebranto". Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 11 (2).

Educación 2020 (2018). Menos carga administrativa, más calidad educativa. Recuperado de http://educacion2020.cl/wp-content/uploads/2018/06/M%C3%A1s-calidad-menos-carga. pdf

Obtenido de http://www.rinace.net/reice/nuemros/arts/vol11num2/art5.pdf

Freire, Paulo. (1989). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.

Freire, Paulo (1992). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

García, C. (2017). Los desafíos de la educación ciudadana en Chile. Una aproximación comprensiva desde las significaciones pedagógicas de los profesores de historia. Enseñanza de las ciencias sociales, (16), 115-126. doi: 10.1344/ECCSS2017.16.10.

Grundy, S. (1991). Producto o Praxis del currículo. Morata S.L. Colección Pedagogía.

Joas Hans. (2005a). The creativity of Action. University of Chicago Press.

Magendzo, Abraham. (1991). Superando la racionalidad instrumental. PIIE.

Mitsgeld, D. (1993). Hacia un nuevo Humanismo, Modernidad, derechos humanos y Educación. PIIE.

OIE-UNESCO (2018). Estado, mercado y currículum escolar: la experiencia chilena (1964- 2018). Santiago: OEI-UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000265296

Puiggrós, Adriana. (1990). Imaginación y crisis en la educación latinoamericana. Alianza editorial Mexicana CNCA.

Pinto Contreras, Rolando. (2008). El currículo crítico una pedagogía transformativa para la educación latinoamericana. Ediciones UC. Santamaría, José, Sánchez. (2014).

Tendencias internacionales sobre equidad educativa desde la perspectiva del cambio educativo. Revista electrónica de investigación Educativa. http://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=2031743 ( consulta: 3 de Octubre 2014)

Unidad de Currículum y Evaluación. Ministerio de Educación / Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo / EDECSA (2018). Estudios de exploración de los procesos de implementación curricular en el sistema educacional chileno. Recuperado de https://www. curriculumnacional.cl/614/articles-70906_archivo_01.pdf

Vilas, C. (1999). Más allá del consenso de Washington. Revista Centro Americana de Administración Pública.

Published

2020-06-11

Versions

How to Cite

Carmen Burgos, C. (2020). Creativity of action as a possibility of transformation in the pedagogical task. Interdisciplina En Ciencias Sociales Y Humanidades, 1(1), 91–108. https://doi.org/10.53645/revprop.v1i1.85