E. P. THOMPSON, el papel de las clases populares en las transformaciones histórico-económicas del capitalismo

Authors

  • Fabiola Jesavel Flores Nava UNAM. FACULTAD DE ECONOMÍA

DOI:

https://doi.org/10.53645/revprop.v2i2.52

Keywords:

experience, historical, agent, class, subaltern, groups

Abstract

This article highlights the importance of the different theoretical-historical concepts created by EP Thompson to understand the dialectical relationship that exists between the idea of ​​experience - seen as a process of historical formation or as a space from which meaning is given to the world- , the concrete plane on which capitalist modernity is based, and the transformations generated by the praxis of popular classes in the interaction of these two dimensions of reality. At the same time, there is a special interest in one of the most radical concepts in the work of said author, that is, the concept of the Moral Economy of the Crowd, with which we can understand the historical complexity on which social movements are constituted anti-capitalists. Finally, we want to insist on the emphasis that Thompson himself places on the definition of class, where he highlights the need to think about it, rather than as a given fact, as an active process and in constant historical relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Rojas, C. A. (2016). La Economía Moral de la Multitud pensada desde América Latina

en E. P. Thompson, La economía moral de la multitud y otros ensayos. Ediciones desde abajo.

Anderson, P. (1985). Teoría, política e historia. Un debate con E.P. Thompson. Siglo XXI.

Eley, G. (1994). E. P. Thompson, Historia Social y Cultura Política: La formación de la clase

obrera, 1780-1850, en Historia Social N° 18.

Fontana, J. (1994). E. P. Thompson, hoy y mañana, en Historia Social, N° 18.

Giddens, A. (1994). Fuera del Mecanismo: E. P. Thompson sobre conciencia e historia en Historia social, N° 18.

Herrera de la Fuente, C. (2007). Técnica en Marx y Heidegger. Dos versiones críticas de la

modernidad, Tesis de maestría en Filosofía. UNAM/FFyL.

Hobsbawm E. y Rudé, G. (1978). Revolución industrial y revuelta agraria. El capitán Swing.

Siglo XXI.

Hobsbawm E. y Rudé, G.. (1974). Rebeldes primitivos: estudio sobre las formas arcaicas de los movimientos

sociales en los siglos XIX y XX. Ariel.

Hobsbawm E. y Rudé, G.. (1984), De la historia social a la historia de la sociedad en Problemas de la historiografía

contemporánea, Universidad Autónoma del Estado de México.

Illades, C. (2001), Estudio sobre el artesanado urbano del siglo XXI. Fondo de Cultura

Económica.

Kaye, H. (1989). Los historiadores marxistas británicos, un análisis introductorio. Universidad

de Zaragoza.

Lucena Ayala, V. (2001). Entre el motín y el delito la protesta no institucionalizada en la provincia de Zaragoza. 1890-1905 en Historia Contemporánea, II (23).

Meiksins Wood, E. (1983). El concepto de clase en E. P. Thompson en Cuadernos políticos,

N° 36.

______. (1994). Entre las fisuras teóricas: E. P. Thompson y el debate sobre la base y la

superestructura, en Historia Social N° 18.

Rudé, G. (1981). Revuelta popular y conciencia de clase. Crítica Grijalbo.

Rudé, G. (1989). La multitud en la historia. Los disturbios populares en Francia e Inglaterra

(1730-1848). Siglo XXI.

Ridé, G. (2000). El rostro de la multitud. Biblioteca de Historia Social.

Samuel, R. (1991), Qué es la historia social, en Historia social, N° 10.

Scott, J. (2000). Los dominados y el arte de la resistencia. Discursos ocultos. Era.

Thompson, E. P. (1979). Tradición revuelta y conciencia de clase. Estudios sobre la crisis de la

sociedad preindustrial, Editorial Crítica.

Thompson, E. P. (1981). Miseria de la teoría. Editorial Crítica.

Thompson, E. P. (1989). La formación de la clase obrera en Inglaterra. Editorial Crítica.

Thompson, E. P. (1991). “Algunas observaciones sobre clase y «falsa conciencia»”en Historia Social,

N° 10.

Thompson, E. P. (1995). Costumbres en Común. Editorial Crítica/Historia del mundo moderno.

Tilly, C. (1986). The Contentious French. Harvard University Prees.

Thompson, E. P. (1996). Conclusion: Contention and the Urban Poor in Eighteenth-and Nineteenth-

Century Latin America en Arrom, S. y Ortoll, S. (eds.) Riots in the Cities. Popular Politic in

the Urban Poor in Latin America, 1765-1910. Scholary Resources Books.

Tilly, L. y Tilly C. (1981). Class Conflict and Collective Action, Sage. New Approaches to Social Science History.

Zemon Davis, N. (1991). Las formas de la historia social en Historia Social, N° 10.

Published

2021-01-15 — Updated on 2021-01-15

Versions

How to Cite

Flores Nava, F. J. (2021). E. P. THOMPSON, el papel de las clases populares en las transformaciones histórico-económicas del capitalismo. Interdisciplina En Ciencias Sociales Y Humanidades, 2(2), 54–69. https://doi.org/10.53645/revprop.v2i2.52