Teaching Representations Of The Distinctive Elements Of Professional Performance In Hospital Classrooms

Authors

  • Carla Palma Flores Universidad de Atacama
  • Helen Díaz Peña Clínica Dávila
  • Elizabeth Zepeda Varas Universidad de Atacama

DOI:

https://doi.org/10.53645/revprop.v5i2.92

Keywords:

Hospital School, socio-affective skills, bond, emotional education.

Abstract

The teaching work carried out in hospital schools, although curricularly is framed within transversal educational policies for the different levels of education and guides their teaching work through the current guiding instruments, there are particularities that are characteristic of genesis of these schools, which mark important differences with traditional schools. These differences are reflected in different elements reflected in the daily pedagogical work; the type of bond that is established between students and teachers, the orientation that is given to parents and guardians, the curricular adjustments, among others. These elements that are part of a hidden curriculum, where hospital schools face multiple differences related to the health status of students. This research seeks to describe the representations of professors and professors who practice pedagogy in hospital schools.

Among the main results, the importance of emotional education is highlighted as a core element that runs through the entire educational process and the link between teacher and student, based on the pedagogy of affect.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arredondo, T. (2020). Escuelas y Aulas Hospitalarias. MINEDUC, División de Educación General. MINEDUC.

Bustos, C. &. (2014). Sentidos del trabajo en docentes de aulas hospitalarias. Las emociones y el presente como pilares del proceso de trabajo. Psicoperspectivas, 14(2), pp. 186-197.

Cárdenasm, R., & López, F. (2005). Hacia una Construcción de un Mideki Social de la Pedagogía Hospitalaria. Pedagogía Social. Revista Universitaria, pp. 59-70.

Diaz Arce, T., Sotomayor, L., Monsalve, C., Cardone, P., Espitia, U., & Violant, V. (2019). Pedagogía Hospitalaria y Eduación Superior. RED UNITWIN - UNESCO, pp. 1-17.

Garuz, M. C. (2021). La Pedagogía Hospitalaria, Base para la Equidad Y La Inclusión en Situación de Enfermedad. Revista Educarnos, pp. 31-44.

Gonzalez P., F. &. (2021). El perfil docente en el ámbito hospitalario. Hojas de El Bosque, 7(12), pp. 51-60.

Godoy, Paulina. (2007). UNESCO, Aulas Hospitalarias, Reflexiones de la VIII Jornada Sobre Pedagogía Hospitalaria., p. 16-19.

Hernández, R., Fernandez, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. Mac Graw- Hill Interamericana.

Lizasoáin, O. (2006). El proceso de duelo en la enfermedad infantil, en UNESCO, Reflexiones de la VIII jornada sobre Pedagogia Hospitalaria, pp. 22-27.

López, L., & González, F. (2020). El Perfil Docente en el Ámbito Hospitalario. Hojas de el Bosque, pp.51-60.

Lozamo-Medez, E., & Arreolo, R. (2019). Perfil del Docente Hospitalario: Un Bosquejo. XV Congreso Nacional de Investigaciones Educativas- COMIE, pp. 1-10.

Mendez, X., Orgiles, M., López-Roig, S., & Espada, J. P. (2004). Atención Psicológica en el cancer infantil. Psicooncología, I(1), pp.139-154.

Ministerio de Educación de Chile. (2021). mineduc.cl. Obtenido de Ministerio de Educación de Chile: https://especial.mineduc.cl/normativa/politica-nacional-educacion-especial/

Ministerio de Educación de Chile. (2021a). Ayuda MINEDUC. Obtenido de MINEDUC: https://www.ayudamineduc.cl/ficha/alternativas-del-sistema-escolar-para-la-educacion-especial-9

Ochoa, B., & Lizasoain, O. (2003). Repercusiones familiares originadas por la enfermedad y hospitalización pediatrica. OSASUNAZ, pp. 87-99.

Reyes, F., & Martín, M. (2018). El Papel de docente en el Aula Hospitalaria de Oncología. Revista Andina de Educación, I(1).

Serradas, M. (2015). Pluridimencionalidad del docente hospitalario. Educación en contexto, I(2), pp. 38-55.

UNESCO. (2007). Aulas Hospitalarias:Reflexiones de la VIII Jornada Sobre Pedagogía Hospitalaria. UNESCO. Libe Narvarte.

Published

2022-07-22

How to Cite

Palma Flores, C., Díaz Peña, H., & Zepeda Varas, E. (2022). Teaching Representations Of The Distinctive Elements Of Professional Performance In Hospital Classrooms. Interdisciplina En Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(2), 85–101. https://doi.org/10.53645/revprop.v5i2.92